Fundația Orange

Media


Director Sorinela Brumă, Școala din Muncelu de Sus: Copiii nu lipsesc de la orele „Digitaliada”

Director Sorinela Brumă, Școala din Muncelu de Sus: Copiii nu lipsesc de la orele „Digitaliada”

FOTO: Sorinela Brumă, directorul Școlii Gimnaziale Muncelu de Sus, Mogoșești-Siret, spune că elevii cu risc ridicat de abandon școlar și-au îmbunătățit prezența la ore, datorită Digitaliada.


Cu o vechime de 17 ani în sistemul educațional, Sorinela Brumă, director al Școlii gimnaziale Muncelu de Sus, explică de ce Digitaliada a fost un proiect oportun și benefic.

Sorinela Brumă, director și profesor T.I.C.: Din momentul în care am devenit director, am avut ca obiectiv să implementez diferite proiecte, printre care și proiectul Digitaliada. Cred că acesta a fost mai mult decât oportun și benefic pentru elevii acestei unități școlare.

Digitaliada: Cum ați aflat de proiect, ce a însemnat implementarea lui?

Prof. Sorinela Brumă: Din punctul meu de vedere, înscrierea pentru selecția Digitaliada a fost, pentru noi, simplă, iar elevii au fost foarte deschiși. S-au bucurat foarte mult, considerând că este oportun să lucreze pe aceste tablete, care aveau deja instalate softuri educaționale, decât pe vechile calculatoare, depășite din punct de vedere moral și fizic. 

Proiectul a fost primit cu bucurie nu doar de elevi, ci și de părinți, deoarece foarte puține unități școlare din mediul rural își permit să aibă o dotare adecvată. O mare parte dintre elevi au abilități digitale, însă au existat unele surprize: anumiți elevi, chiar dacă suntem în era digitală, nu știau nici să deschidă o tabletă – îndeosebi acei elevi care provin din familii cu o situație financiară precară.

Digitaliada: Ce a însemnat Digitaliada pentru ei?

Prof. Sorinela Brumă: Cei care nu știau să folosească tableta au fost sprijiniți  - ceea ce m-a bucurat – de către colegii lor. Nu au fost marginalizați, cum mă așteptam, nu au stat să aștepte să învețe să lucreze pe tablete, au fost sprijiniți de cei din clasă. Le-am solicitat sprijinul chiar eu celor care erau mai familiarizați cu noile tehnologii, pentru a îi ajuta pe ceilalți la deschiderea tabletei, la căutarea aplicațiilor.

Digitaliada: Cum se împarte tehnologia între cele două școli gimnaziale pe care le aveți în comună?

Prof. Sorinela Brumă: Școala Muncelu de Sus, cu clasele I-VIII, a fost beneficiara acestui proiect, însă mai avem o unitate în comună. Când am mediatizat proiectul Digitaliada pe site-ul școlii, pe rețeaua de socializare și în presa locală, părinții copiilor de la cealaltă școala mi-au scris pe rețeaua de socializare: „de ce nu utilizăm și noi tabletele?”.
„Nicio problemă, o să utilizeze și copiii dvs tabletele.”, le-am răspuns.

Ei își doreau să se implementeze acest proiect și la nivelul unității lor, motiv pentru care am decis ca la orele de informatică aceste tablete să fie împărțite – între Școala Muncelu de Sus și Școala Mogoșești Siret.

Digitaliada: Cum au primit părinții implementarea proiectului?

Prof. Sorinela Brumă: Părinții au avut o deschidere neașteptată încă de la primele ședințe de implementare: le-am explicat care este rolul acestor tablete și al softurilor educaționale incluse, au înțeles că au un rol educațional, iar jocul este folosit pentru învățare.

Lecțiile deschise, comune, dintre părinți, elevi și cadrul didactic le-a arătat că sunt binevenite, având în vedere că disciplina T.I.C. nu face în prezent parte din trunchiul comun. Elevii și părinții s-au bucurat nespus de mult că va deveni cât de curând o disciplină obligatorie la nivel gimnazial. Atunci când vor merge la liceu sau spre studii universitare, ei se vor folosi de aceste informații pe care le-au obținut pe parcursul orelor de curs.

Digitaliada: Începând cu anul viitor, la clasa a V-a a devenit obligatorie materia T.I.C., iar în curriculă au fost incluse aplicațiile folosite în Digitaliada. În ce măsură vă avantajează experiența dobândită prin proiect?

Prof. Sorinela Brumă: Studiind amănunțit noua curriculă, începând cu anul școlar 2017-2018, T.I.C. devine disciplină obigatorie la ciclul gimnazial. Mai mult, am constat că planul de lecție și indicațiile din proiectul Digitaliada sunt aproape identice, am observat de asemenea că aplicațiile pe care am lucrat în Digitaliada sunt susținute de planurile de lecție din noua programă.

Noi avem astfel un atu, comparativ cu celelalte unități de învățământ, unde nu s-a implementat acest proiect. Va fi mai dificil pentru cei care nu au dotările corespunzătoare, pentru că vechile calculatoare nu au instalate softurile educaționale la T.I.C.. Pentru aceștia, va fi foarte greu să implementeze noua cerință din toamna lui 2017.

Digitaliada: În ce măsură ați observat la elevi anul acesta o atracție mai mare față de T.I.C. sau alte materii la care s-au folosit aceste mijloace educaționale, față de anii precedenți?

Prof. Sorinela Brumă: În momentul în care începe ora de T.I.C. sau încă din pauză, elevii sunt prezenți la laboratorul digital, iar prezența este 100%.

Copiii nu lipsesc de la nicio oră. La matematică se întâmplă același lucru, în momentul în care ora se desfășoară la laboratorul digital, copiii sunt prezenți, se încolonează în liniște și așteaptă cu nerăbdare să înceapă activitatea. Copiilor care au fost în risc de abandon școlar, care chiar absentau de la unele discipline, li s-a îmbunătățit prezența la ore.

Chiar și la copiii la care existau deficiențe în ceea ce privește scrierea și citirea, aceste aplicații i-au ajutat să se exprime altfel, mult mai liber. Au reușit să creeze o legătură între ei, iar uneori chiar prietenii, au învățat să se ajute unii pe ceilalți, să nu se mai respingă.

Digitalida: Cum ați ajuns să aveți o școală care să arate atât de bine?

Prof. Sorinela Brumă: În anul în care am preluat direcția, în 2006, nici nu vreau să vă spun cum arăta această unitate școlară. Încă din primul an s-a decopertat jumătate din școală, de Crăciun. Atunci am spus că trebuie să fac ceva.

Pe parcursul unui întreg an școlar am înaintat adrese săptămânale, la Inspectoratul Școlar, pentru îmbunătățirea infrastructurii și a bazei materiale, am reușit să obținem fonduri guvernamentale pentru că ajunsesem la concluzia că nu se mai putea învăța așa, aveam sobe, nu exista apă curentă, toaletele erau în exterior, motiv pentru care am reușit să fim incluși în proiectul de hotărâre de guvern, iar unitatea a început să fie reabilitată.

În 2007 am fost implicați într-un alt proiect, Centrul de Documentare și Informare și am reușit să implementăm acest proiect, unde se desfășoară și astăzi laboratorul digital.

Un alt proiect din fonduri europene a fost făcut pentru elevii aflați în risc de abandon școlar, un proiect de trei ani, în care elevii au beneficiat de masă caldă și de sistem after-school.

Un alt proiect realizat a fostÎmpreună pentru o șansă reală la educație", tot pentru copiii aflați în risc de abandon școlar. Am avut mereu în vedere că la nivelul instituțiilor rurale sunt foarte mulți elevi cu o situație financiară precară, de aceea este necesar să implicăm unitatea în proiecte care să îi atragă.

Astfel îi putem determina să vadă sistemul educațional dintr-o altă perspectivă și să le oferim oportunitatea de a-și continua studiile, pentru că ei, la un moment dat, se vor întoarce în comunitate, și atât timp cât nu au finalizate studiile, nu va fi un beneficiu pentru comunitatea din care facem parte.

Digitaliada: În privința performanțelor obținute de copii, există anumite rezultate spectaculoase?

Prof. Sorinela Brumă: Da, da, avem. Deși suntem o unitate din mediu rural, putem să ne mândrim cu elevii noștri. Foarte mulți, de-a lungul anilor, au obținut premii importante, atât la nivel județean, cât și național.

Printre acestea s-au remarcat olimpiada de matematică, Olimpic pentru o zi", Lectura ca abilitate de viață", Olimpiada de limba română, am avut mențiuni, am avut un elev care s-a plasat pe locul al III-lea la olimpiada de religie catolică.

Chiar dacă suntem o școală de masă, în care elevii provin din medii defavorizate, datorită pasiunii și dăruirii cadrelor didactice, reușim să facem lucruri frumoase pentru copii, reușim să-i mobilizăm și să-i ducem, din punctul nostru de vedere, la vârful sistemului educațional.

Digitaliada: O concluzie?

Prof. Sorinela Brumă: Concluzia ar fi că proiectul Digitaliada a fost pentru noi oportun, elevii au perceput matematica din alt punct de vedere, nemaifiind o disciplină atât de rigidă, a fost un beneficiu pentru mine, ca director și profesor de T.I.C., să lucrez pe aceste tablete, cu noile tehnologii; și eu m-am perfecționat odată cu elevii. Sperăm, pe viitor, să mai câștigăm proiecte benefice pentru unitatea noastră școlară și, îndeosebi, pentru elevi, pentru că tot ceea ce facem este pentru binele copiilor.

***

Școala gimnazială Muncelu de Sus, din comuna Mogoșești-Siret, județul Iași, este una din cele 10 școli parte din proiectul-pilot Digitaliada.