Fundația Orange

Testimoniale


Prof. Blanariu-Șugar: Folosesc tabletele și la altă școală. Copiii au toți nevoie să evolueze

Prof. Blanariu-Șugar: Folosesc tabletele și la altă școală. Copiii au toți nevoie să evolueze

FOTO: Profesoara Blănariu-Sugar spune că elevii au descoperit latura educativă a jocurilor de pe tabletă. Până la Digitaliada, ei foloseau echipamentele doar la joacă.


Elevii sunt mai atrași să lucreze la matematică folosind tabletele și aplicațiile, mai degrabă decât să rezolve clasic, pe hârtie, spune Ana-Cristina Blanariu-Șugar, profesor matematică la Școala Gimnazială Luna.

Noile tehnologii și aplicațiile au transformat-o pe Ana-Cristina Blanariu-Șugar, profesor de matematică la Școala Gimnazială Luna din județul Cluj, într-o zână bună. Nu doar pentru că vine cu tableta și ține ore interesante elevilor la Școala Luna, dar reușește să împrumute echipamentele, pentru a se bucura de acestea și elevii de la cealaltă școală din comună.

Digitaliada: Ce a reprezentat pentru dumneavoastră să fiți parte dintr-un proiect de tipul Digitaliada?

Prof. Ana-Cristina Blanariu-Șugar: Proiectul Digitaliada a fost o oportunitate, atât pentru mine, cât și pentru elevilor mei. Nu m-aș fi gândit că aș putea să aplic atât de mult digitalul decât în momentul în care am participat la cursurile de formare susținute de Digitaliada.

Pentru copii este un beneficiu, pentru că au posibilitatea să utilizeze tabletele în scop educativ. Sigur că ei au acasă tablete, telefoane performante, folosesc aplicații, dar până să folosim tabletele la orele de matematică, nu știau că se pot utiliza și în un scop educativ.

De când le utilizam, multi dintre elevi au început să își descarce pe tabletele de acasă unele jocuri de care s-au apropiat și le folosesc și în particular.

 

Digitaliada: Cum au privit ei combinația aceasta între a exersa pe tableta versus pe hârtie? Cum rezolvă exercițiile mai bine?

Prof. Ana-Cristina Blanariu-Șugar: Nu mai este un lucru nou faptul că elevul învață mai repede și mai ușor prin joc. Automat, văzând orele de matematică din acest punct de vedere, mai aproape de stilul lor de viață, copiii sunt mai atrași să lucreze la matematică folosind aplicațiile, noile tehnologii, mai degrabă decât să rezolve clasic, pe hârtie un exercițiu.

Digitaliada: Ați avut situații când elevii a rezolvat exercițiu pe tabletă, dar pe hârtie nu? Care a fost explicația lor?

Prof. Ana-Cristina Blanariu-Șugar: Am avut astfel de situații în care la testele date pe hârtie să nu dea un răspuns la fel de bun, comparativ cu răspunsurile date în momentul în care au rezolvat exercițiile pe tablete. Motivația lor ar fi fost, probabil, zic eu, teama notării, testului în sine și nota ce urmează în urma acestui test.

Digitaliada: Pentru dumneavoastră, ca profesor în primul rând, ce a însemnat implicarea în proiectul Digitaliada?

Prof. Ana-Cristina Blanariu-Șugar: Noile tehnologii și aplicațiile acestea mă ajută mai ales la partea mai abstracta a matematicii. Trebuie să le arăt copiilor aplicabilitatea noțiunilor teoretice pe care le predau.

Digitaliada: A fost necesar și un efort susținut din partea profesorilor, care au trebuit să învețe despre aceste aplicații,  pentru a le explica, apoi, copiilor. Consideri că a fost un timp câștigat, un timp pierdut?

Prof. Ana-Cristina Blanariu-Șugar: În prima fază a proiectului a trebuit să iau tableta cu fiecare aplicație în parte, să văd la ce se poate folosi, în cadrul căror lecții, și să încerc să găsesc o metodă de a combina aplicația respectivă astfel încât să o pot folosi la toate clasele, de la clasa a 5-a, până la clasa a 8-a.

Primul pas a fost să cunosc eu foarte bine aplicația, după care să le-o prezint elevilor, să aibă timp să exerseze și pe urmă să avem și beneficii. Pentru că, pentru a obține rezultate bune la matematică este nevoie de foarte multă muncă, muncă în particular.

În acest caz, elevii trebuie să exerseze cât mai mult. Dacă până de curând ei refuzau să exerseze, să rezolve exerciții și probleme pe hârtie, cu ajutorul tabletelor acest lucru s-a schimbat.

Digitaliada: Înțeleg că tableta este minunată la clasă, în timpul orelor. O folosiți, însă, și cu alte situații?

Prof. Ana-Cristina Blanariu-Șugar: Am folosit tabletele la o inspecție școlară, pentru gradul didactic 2 și doamna metodistă a fost încântată că se folosesc tabletele și că se îmbină metoda tradițională de predare a matematicii cu metodele moderne. A văzut și  încântarea copiilor în momentul în care a venit momentul să rezolvăm exerciții pe tabletă. Copiii erau detașați, bucuroși și dornici să lucreze la matematică.

Digitaliada: Poate educația digitală să ofere o experiență completă de învățare? Le mărește copiilor orizontul de cunoaștere și înțelegere?

Prof. Ana-Cristina Blanariu-Șugar: Da, cu siguranță da!

Tehnologia îi ajută foarte mult pe elevi, nu numai să își dezvolte conținutul din curriculum, conținutul matematic pe care l-am predat, dar și să se dezvolte și să își mărească orizontul, să își dezvolte creativitatea.

Digitaliada: Știm că mai predați la o școală care nu este beneficiar direct al laboratorului digital, dar tabletele ajung și la elevii de acolo. Cum reușiți?

Prof. Ana-Cristina Blanariu-Șugar: Elevii de la școala din Lunca sunt norocoși că pot beneficia de aceste tablete în anumite zile din săptămână. Practic, împrumut tabletele și le folosesc la toate orele de matematică și la școala care nu are laborator. Copiii au toți nevoie să evolueze.