Fundația Orange

Testimoniale


Prof. Daniel Uscoiu, Poiana Mărului: Prin joc, barierele abstracte ale matematicii au fost depășite

Prof. Daniel Uscoiu, Poiana Mărului: Prin joc, barierele abstracte ale matematicii au fost depășite

FOTO: Profesorul de matematică Daniel Uscoiu mărturisește cu entuziasm că fiecare lecție desfășurată pe tabletă a fost o reală bucurie pentru elevii Școlii gimnaziale din comuna Poiana Mărului.


Matematica poate fi descifrată prin joc, crede profesorul Daniel Uscoiu, de la Școala gimnazială Poiana Mărului, căruia Digitaliada i-a oferit șansa de a îmbină metodele clasice de predare, cu cele moderne.

Profesorul Gheorghe Daniel Uscoiu a absolvit Matematică-Informatică din cadrul Universității Transilvania din Brașov, predă în Școala nr.1 din Poiana Mărului de 20 de ani.

Digitaliada: De ce Digitaliada?

Prof. Daniel Uscoiu: Consider că este important ca elevul să fie pregătit pentru schimbările care se petrec în societate, să poată să se adapteze cerințelor unei societăți în continuă evoluție. Dacă elevii sunt orientați cu încredere spre schimbare, ei vor simți nevoia să fie instruiți cât mai bine pentru a face față noilor tipuri de profesii.

Actul învățării nu mai este considerat numai efectul demersurilor și muncii profesorilor, ci și rodul interacțiunii elevilor cu calculatorul și al colaborării cu profesorul. Tehnica modernă și învățământul centrat pe nevoile, dorințele și posibilitățile elevului impune desfășurarea de activități diferențiate pe grupe de nivel. Elevul poate parcurge materialul avut la dispoziție în ritmul propriu și nu mai este nevoit să rețină cantități uriașe de informație. Trebuie să știe doar să gândească logic și să localizeze informația de care are nevoie.

Prezentarea materialelor pe module cu grade diferite de dificultate permit elevului să cunoască exact la ce nivel este situat, să își recunoască limitele și posibilitățile. Astfel, se dezvoltă conștiința de sine și dorința de a reuși. Va cerceta, va învăța motivat, devenind astfel o ființă capabilă de autoinstruite.

Utilizarea calculatorului și a internetului permit o înțelegere mai bună a materiei într-un timp mai scurt. Se reduce timpul necesar prelucrării datelor experimentale în favoarea unor activități de învățare care să implice procese cognitive de rang superior: elaborarea de către elevi a unor softuri și materiale didactice necesare studiului. Se dezvoltă astfel creativitatea elevilor. Aceștia învață să pună întrebări, să cerceteze și să discute probleme științifice care le pot afecta propria viață. Ei devin persoane capabile să se integreze social.

Digitaliada: Ce a însemnat Digitaliada pentru elevii dumneavoastră?

Prof. Daniel Uscoiu: Din momentul în care elevii au aflat că vom avea în școală un proiect în care vor primi aceste tablete și vor lucra la orele de matematică pe baza unor aplicații, au fost foarte entuziaști, iar fiecare lecție care s-a desfășurat pe tabletă a fost o reală bucurie pentru ei. 

Digitaliada: Cum ați combinat conținutul digital pus la dispoziție în cadrul proiectului cu celelalte metode de predare?

Prof. Daniel Uscoiu: Am încercat să adaptez la lecțiile mele și conținutul Digitaliada și am folosit tabletele ori de câte ori am considerat că este nevoie să fixez sau să recapitulez anumite noțiuni, folosindu-mă de aceste aplicații. 

În cadrul orelor de matematică, am utilizat majoritatea aplicațiilor oferite prin proiectul Digitaliada, dar mai utile mi s-au părut King of Mats, deoarece îi ajută pe elevi să exerseze foarte mult calculul, Agentul X, care îi ajută să își dezvolte foarte mult viteza de reacție și de gândire, ca să rezolve ecuația, iar pentru clasa a VIII-a, cele mai utile mi s-au părut Geometry Pad și Geogebra, pentru că îi ajută să observe mai bine anumite construcții geometrice care, pe tablă sau pe caiet, le-ar observa mai greu. Bineînțeles, mai sunt cele două aplicații de geometrie în spațiu Shades și iCross, care, de asemenea, îi ajută să vadă și să își facă o imagine corectă a figurilor în spațiu.

Digitaliada: Cum a fost acomodarea cu noile materialele digitale?

Prof. Daniel Uscoiu: La început, utilizarea aplicațiilor a fost un pic greoaie, pentru că era ceva nou pentru fiecare, dar, cu timpul, copiii s-au acomodat foarte bine cu jocurile care îi ajută atât pe cei slabi, cât și pe cei buni, să își fixeze cu ușurință anumite noțiuni, să treacă peste anumite bariere abstracte ale matematicii, să exerseze calculul, să construiască anumite figuri geometrice, anumite grafice... și atunci evoluția se vede. 

Chiar dacă în școala noastră proiectul se află la final, eu o să continui în cadrul orelor de matematică să folosesc aceste aplicații, chiar am propus (...) să ținem anumite lecții demonstrative și pentru ceilalți profesori (...) și școli ce înseamnă o lecție ieșită dintr-o combinație de clasic cu modern, aplicațiile digitale în combinație cu metode clasice de predare. Le voi sugera și celorlalți colegi, la celelalte materii, să țină legătura cu oamenii care susțin acest proiect, le sugerez să folosească și să descarce aplicații pentru alte [materii] pentru a veni în ajutorul copiilor, să îi facă să înțeleagă mai bine noțiunile la fiecare materie în parte.

***

Școala Gimnazială nr. 1 din comuna Poiana Mărului, județul Brașov, este una din cele 10 școli parte din proiectul-pilot Digitaliada.