Fundația Orange

Media


Profesor Popa, Muncelu de Sus: Când aveam orele pe tablete, se încolonau la ușă, nu lipsea nimeni

Profesor Popa, Muncelu de Sus: Când aveam orele pe tablete, se încolonau la ușă, nu lipsea nimeni

FOTO: Profesorul Ioan Popa, de la Școala gimnazială Muncelu de Sus, comuna Mogoșești-Siret, Iași, spune că pentru copiii mai slabi efectul activității pe tablete a fost imediat.


Ioan Popa, profesor de matematică și fizică la Școala gimnazială Muncelu de Sus, județul Iași, spune că a descoperit cu mare bucurie noile metode de predare.

Digitaliada: De cât timp sunteți profesor?

Prof. Ioan Popa: Sunt profesor de patru ani în această unitate de învățământ, profesor-titular pentru disciplina matematică.

Digitaliada: Cum e privită matematica?

Prof. Ioan Popa: Despre matematică pot să vă spun că la început toată lumea consideră că este o disciplină rigidă, greu de înțeles, nu pe placul tuturor, dar, încetul cu încetul, ne dăm seama că matematica poate fi înțeleasă și altfel. Prin jocurile digitale și prin aplicațiile pe care le-am avut poate fi percepută într-un mod mai plăcut de către toată lumea, atât de către noi, profesorii, cât și de către elevi și părinți.

Digitaliada: Pentru dumneavoastră, ca profesor, cum a fost să predați matematica pe tabletă?

Prof. Ioan Popa: Pentru mine, matematica predată pe tabletă a fost mai mult o provocare decât o abilitate dobândită în sensul propriu al cuvântului, dar văzând tableta, mi-am permis să mă joc și eu pe ea, să văd cum e, fiind mai greu pentru noi, adulții, să lucrăm pe tabletă. Descoperirea mea a fost mai intensă la geometrie, unde mi-am dat seama că matematica, în general, poate fi înțeleasă într-un mod mult mai plăcut, pe înțelesul tuturor. Am uttilizat GeoGebra îndeosebi la aplicațiile-jocuri pentru funcție și pentru proprietățile triunghiurilor, unde se poate vedea figura geometrică și se poate lucra într-un timp cât mai scurt.

Digitaliada: Am înțeles că ați prezentat materialele digitale și la cercul cadrelor didactice. De ce?

Prof. Ioan Popa: Bucuria cea mai mare a noastră a fost în cadrul cercului de matematică din luna noiembrie [2016], unde au fost prezenți circa 35 de profesori de matematică din toată zona noastră. Toți au rămas surprinși la susținerea lecției pe tabletă. La început a fost o provocare, dar la finalul lecției, care, cred eu, a fost un succes, au fost impresionați plăcut de modul în care copiii au lucrat pe tabletă și pe grupe. Am avut operații cu numere raționale pozitive și fiecare grupă a lucrat pe tabletă, iar apoi, la tablă, doar am exemplificat exercițiul. Membrii cercului au rămas profund impresionați de folosirea tabletelor și de "matematica pe tabletă”, o sintagmă greu de înțeles și de acceptat în ziua de astăzi, dar este cu totul altceva. Nu este un joc, ci un exercițiu util, care reprezintă o atracție pentru toți.

Digitaliada: Implementând de un an acest tip de predare – și pe tabletă, și la tablă – cum vi se pare că se desfășoară ora, față de anul trecut?

Prof. Ioan Popa: Sunt un câștig real orele care se fac pe tabletă, câștigăm mult timp la geometrie, cu construcția figurilor, cu descrierea elementelor, cu jocul respectiv, în câteva minute sau chiar secunde se pot vedea toate proprietățile corpurilor pe înțelesul tuturor, pot fi desfășurate, ceea ce la tablă necesită un timp mult mai îndelungat și mult mai anevoios. Apoi, îmbinând metoda clasică cu cea modernă este realmente un câștig pentru noi toți.

Digitaliada: Copiii cum au primit noua matematică?

Prof. Ioan Popa: Cum a fost pentru mine o provocare, la fel a fost și pentru ei. La început au crezut toți că o să ne jucăm pe tablete, însă jocul era serios, iar răspunsul cel mai favorabil pentru tablete a fost de la copiii cei mai slabi. Aici a fost chiar un succes. Rolul tabletelor pentru copiii mai slabi s-a văzut mai ușor, întrucât i-a ridicat la un nivel mediu spre superior. Ei sunt cei mai favorizați de tablete, pentru că nu tot timpul alocat orei este doar pe tabletă; acești copii nu-și mai găsesc alte preocupări, fără legătură cu ora, ei s-au integrat mai bine, devenind parte dintr-o clasă omogenă de elevi.

Digitaliada: Probabil că tablete sau alte dispozitive electronice foloseau, pentru joacă, și acasă. Cum a fost să descopere latura educativă a aplicațiilor digitale?

Prof. Ioan Popa: Matematica a fost o provocare, să știm să rezolvăm probleme de matematică pe tabletă nu este așa de greu cum își imaginau alții, nu se face prin ghicirea răspunsului, ci prin raționament logic, cu rezolvare pe caiet, apoi răspunsul poate fi luat de pe tabletă. Copiii nu dau la întâmplare răspunsul pe tabletă, ei lucrează pe caiet, apoi aleg răspunsul - din grilă sau din problema respectivă - pe care îl consideră soluție.

Digitaliada: Sunteți și profesor de fizică. În ce măsură ați utilizat laboratorul digital și la fizică?

Prof. Ioan Popa: Având anul acesta lecții despre masă, accelerație, viteză și timp, unde sunt dependențe funcționale, am folosit tableta și la orele de fizică, unde am realizat demonstrații despre depedențe funcționale, de exemplu, dintre distanță și timp, distanță și viteză; acestea au fost percepute foarte bine de copii.

Digitaliada: O întâmplare hazlie din timpul orelor?

Prof. Ioan Popa: Una dintre întâmplările hazlii care mi-a rămas în minte este legată de un elev care, fiind atât de concentrat la proiectul pe care trebuia să îl realizeze, nu și-a mai dat seama că trebuie să se așeze pe scaun și s-a așezat direct pe parchet spunând că el trebuie să termine proiectul și tot butona, i-am spus că s-a așezat pe pardoseală și a spus că nu contează. Era atât de captivat și toți erau astfel, mai ales când eram la început.

Celor din clasa a cincea le plăcea foarte mult, nu mai realizau nici unde se așezau, ce fac. A fost un moment neașteptat, captivant. Am zis că o să facem o activitate pe covoare, să te așezi unde te simți bine și să duci la final ce ți-ai propus.

Digitaliada: Pentru dvs., obișnuit cu metoda clasică, cum a fost să aveți o tabletă?

Prof. Ioan Popa: Pentru mine, ca profesor care a utilizat până acum metodele clasice, a fost o provocare, o schimbare, pe care am acceptat-o cu plăcere. Bucuria și surprinderea mea au constat în faptul că am înțeles cum pot fi utilizate jocurile matematice. În fiecare seară am exersat jocul" și am ajuns astfel să descopăr noi metode ale matematicii. Mi-a plăcut, nu mi-a venit să cred că te poți juca pe tabletă în scopuri matematice, educative, și să ai rezultate mult mai ridicate.

Digitaliada: Elevii mai reticenți cum au primit această metodă?

Prof. Ioan Popa: Nu a fost niciun elev absent de la ore. Când era vorba de lecție pe tabletă, se așezau la ușă și am ajuns să lucrăm cu plăcere.

Digitaliada: Credeți că i-a ajutat să înțeleagă mai bine?

Prof. Ioan Popa: Evident. Câștigul cel mai vizibil l-au avut copiii mai slabi. Am câștigat din timpul mort care exista în lecțiile anterioare, în metoda clasică. Schimbarea fost în bine.

Digitaliada: Aveți copii cu performanțe la olimpiade?

Prof. Ioan Popa: Am avut elevi cu premiul I la olimpiadă, la concursuri locale, au făcut cinste unității noastre de învățământ. Sperăm ca în viitor să ne menținem acest traseu și să ajungem pe primele locuri în cadrul concursurilor școlare.

Tabletele ne-au bucurat, ne-au schimbat viața. Sperăm să beneficieze cât mai multe școli de pe urma lor.

***

Școala gimnazială Muncelu de Sus, din comuna Mogoșești-Siret, județul Iași, este una din cele 10 școli parte din proiectul-pilot Digitaliada.