Fundația Orange

Tendințe


Simona Baciu: Profesorul are atât rolul de a preda, dar și de a educa și de a fi mentor

Simona Baciu: Profesorul are atât rolul de a preda, dar și de a educa și de a fi mentor

FOTO: Simona Baciu, fondator și președinte Transylvania College


Simona Baciu este unul dintre puținele nume de la noi despre care se poate spune că a revoluționat învățământul românesc.

Transylvania College, școala pe care a fondat-o la Cluj în 1993, a primit în cei 24 de ani de activitate, o mulțime de premii naționale și internaționale, fiind singura școală din Europa care a fost selectată pentru Premiul "Best British International School". Transylvania College este un adevărat ansamblu educațional unde învață peste 600 de elevi, de la cei mai mici, până la BAC, și unde predau 100 de profesori. Elevii vin din 27 de țări, de pe cinci continente, iar absolvenții Transylvania College studiază astăzi la universități de top din întreaga lume - London School of Economics, Bath, Reading, Melbourne University, Minerva.

Totul a pornit de la dorința de schimbare a sistemului de învățământ tradițional și de la o micuță grădiniță improvizată în propriul apartament. Aici soții Baciu au avut ocazia să implementeze un alt fel de educație, total diferită de ce experimentase Simona până în acel moment, ca și profesor de liceu. O educație centrată pe elev, o educație mereu în schimbare, mereu actuală și utilă, pe care a regăsit-o și studiat-o în Statele Unite.

Prezentă la seminarul Digitaliada, în calitate de invitat special al Fundației Orange, Simona Baciu, fondatorul Transylvania College, le-a povestit profesorilor prezenți la training-ul de educație digitală despre experiența de profesor, despre implementarea tehnologiilor digitale la clasă, despre modul în care elevii reacționează la nou și despre misiunea dascălilor în era tehnologiei. 

Digitaliada: Care sunt elementele unui învățământ ancorat în secolul XXI, ancorat în anul 2017? 

Simona Baciu, Transylvania College: Astăzi se scrie viitorul în educație, iar profesorii care participă la acest proiect reprezintă viitorul. Suntem în momentul zero, în care educația se bazează pe tehnologii moderne, dar nu va uita omul din spatele tehnologiei. Este momentul în care cad metehne vechi, iar primul exemplu care îmi vine în minte este acela cu elevii din clasa A și elevii din clasa B. Dacă elevilor din clasa A li se spune că sunt cei mai buni, că ei reprezintă școala la concursuri și se investește timp și energie în lucrul cu ei, vor face performanță. De partea cealaltă, dacă celor din clasa B li se acordă mai puțină importanță, sunt nestimulați și superficial antrenați să gândească, vom avea cu siguranță, rezultate scăzute. Astăzi înțelegem că toți copiii sunt egali și că atâta timp cât investim egal în educarea și dezvoltarea lor, vor da rezultate spectaculoase, indiferent din ce clasă fac parte.

Un alt element important îl reprezintă educația cu ajutorul tehnologiei care oferă încredere statutului de profesor și în capacitățile lui de a fi adaptat lumii moderne, mai ales că suntem cu toții speriați de tehnologie. Cred că Digitaliada pune un punct mare în educația românească, și anume tranziția acesteia către un învățământ modern.

Digitaliada: Se modifică rolul profesorului, la clasă? 

Simona Baciu, Transylvania College: Dacă ne gândim la profesorul din trecut, nu are nicio legătură. Pentru că în trecut profesorul avea rolul de a informa, în prezent și în viitor are rolul de a forma. Atâta timp cât un profesor este format poate să formeze. Cred că rolurile se schimbă foarte mult, iar profesorul care avea până acum rolul de a preda, are acum și rolul de a învăța, de a se pregăti. Iar atâta timp cât trece prin experiențele proprii ceea ce învață, poate transmite mai departe către elevi. Profesorul are în continuare rolul de a preda, dar și de a educa, de a modela, de a fi coach, de a fi mentor. Este mult mai complexă educația și rolul dascălului în zilele noastre. 

Se spune ca un profesor de fizică a plecat spre templele budhiste pentru a găsi iluminarea. Ajuns acolo, s-a alăturat călugărilor atât în rugăciune, cât și la lucrul pe lângă templu până când a ajuns unul dintre ei. Într-o zi, mai marele templului i-a chemat pe călugări și le-a spus ca fiecare dintre ei să construiască un zid. Profesorul de fizică, ajuns acum călugăr budhist, și-a luat foarte serios misiunea și s-a apucat conștiincios să măsoare, să deseneze, să alinieze cărămizile pe mărimi, totul pentru ca zidul să fie perfect. Când planul a fost gata, s-a apucat de construi, mândru fiind de zidul care va ieși. Dar când a terminat de pus ultima cărămidă și s-a uitat la lucrarea sa, a văzut că două dintre cărămizi sunt puse strâmb. Așa a fost de supărat că nu l-a chemat pe preot să îi arate zidul și pe niciun vizitator al templului nu l-a dus la zidul său. Era dezamăgit de imperfecțiunea celor două cărămizi puse strâmb. Într-o zi, un grup de vizitatori a trecut întâmplător pe lângă zidul profesorului și unul dintre ei nu și-a putut opri uimirea. „Vai, ce zid frumos!”. Surprins de această reacție, profesorul nostru a alergat spre acel om și l-a întrebat: „Cum poți considera frumos ceva ce nu este perfect?”. Iar omul a răspuns: „Toate cele 998 de cărămizi sunt perfecte. Nu putem evidenția imperfecțiunea, ignorând cu desăvârșire splendoarea muncii, a efortului, a determinării și a celor 998 de cărămizi așezate perfect.”. Mesajul meu către profesori este să se concentreze pe minunata misiune pe care și-au ales-o, aceea de a educa, de a fi mentori și îndrumători pentru elevii lor. 

Digitaliada: Cum se simte la clasă această schimbare? Ce simt copiii? 

Simona Baciu, Transylvania College: Pentru ei este provocator. Mie îmi place când văd în ochii copiilor acea sclipire și acea luminiță. Cred că introducerea tehnologiilor digitale la orele de matematică, la orele de T.I.C. ne ajută să trezim acea sclipire, acea motivație în copii, care îi ajută să caute mai departe, să descopere, pentru că lumea tehnologiei este nebănuită. Trebuie să nu uităm că cei mici sunt curioși în mod natural, iar noi ca părinți și dascăli le „omorâm”, uneori, această curiozitate. Iată, un proiect care deschide un drum larg curiozității celor mici, creativității, pentru că noi îi învățăm cum să exploreze, să cerceteze aceste tehnologii, dar ceea ce ne dorim, de fapt, este să devină creatorii acestor tehnologii. 

Digitaliada: Fundațiile și multinaționalele investesc în educație și, iată, oferă tehnologie digitală elevilor la clasă. Este un pas firesc? 

Simona Baciu, Transylvania College: Este un pas extraordinar. Implicarea Fundației Orange în educație și în schimbarea educației din România, mi se pare un lucru remarcabil. M-am uitat la profesorii care astăzi sunt la cursurile de educație digitală organizate de Fundația Orange și am găsit în ei mândria de a fi dascăl, bucuria de a fi aici, de a învăța și de a împărtăși din experiențele proprii. Cred că asta este cea mai mare onoare făcută unui dascăl, de a-i recunoaște și de a-i oferi șansa să se dezvolte în pas cu lumea modernă. Felicitări Fundației Orange pentru implicare!