Fundația Orange

Tendințe


TEODORA STOICA: Educația din România nu ține pasul cu dezvoltarea și răspândirea noilor tehnologii

TEODORA STOICA: Educația din România nu ține pasul cu dezvoltarea și răspândirea noilor tehnologii

FOTO: Teodora STOICA, seminar Digitaliada februarie 2016; foto credit: Andrei PAUL


Echipa Digitaliada a stat de vorbă cu expertul în siguranța online și utilizarea noilor tehnologii de către copii, Teodora Stoica, despre educație digitală și noile tehnologii.

Digitaliada: Dragă Teodora, ne-ar plăcea în primul rând să aflam mai multe despre tine. Poți să ne spui povestea ta pe scurt? Cum ai ajuns să lucrezi la Salvați Copiii, să coordonezi proiecte privind protecția copiilor în mediul online, să te preocupe siguranța copiilor care utilizează tehnologia modernă și internetul? 

Am urmat atât Facultatea de Sociologie, cât și pe cea de Psihologie din cadrul Universității București. La finalul anilor de studii, am realizat că mă atrage mult mai mult lucrul direct cu oamenii, mai degrabă decât cercetarea de piață, așa că am ales să merg către sectorul ONG. Întâmplarea face ca proiectul căruia m-am alăturat să fie legat de tehnologie, un domeniu de care sunt pasionată la nivel personal. Fiind conștientă atât de aspectele pozitive și negative ale noilor tehnologii, cât și de atracția copiilor pentru dispozitive, preocuparea pentru siguranța copiilor în mediul online și dorința de a-i încuraja pe aceștia în a folosi internetul în scop pozitiv, educațional, a venit natural.

Digitaliada: O amintire plăcută și una mai puțin plăcută din experiența ta de pe teren, din discuțiile cu copii sau adulți, despre siguranța în mediul online.

De-a lungul celor șase ani de experiența în domeniu, am interacționat cu un număr mare de copii, adolescenți, părinți și profesori. Experiențe mai puțin plăcute am trăit atunci când am observat că părinți, profesori și chiar anumiți specialiști cu atribuții în protecția copiilor nu erau conștienți de măsurile de intervenție care se impun în cazul în care copilul se află într-o situație de risc. Amintirile plăcute au rămas în urma experiențelor directe în lucrul cu adolescenții și copiii care sunt deschiși, curioși și care oferă întotdeauna feedback și răspunsuri sincere. 

Digitaliada: Te-ai întâlnit cu mulți elevi de-a lungul timpului. Din discuțiile cu ei, care ți s-au părut că ar fi minusurile pe care ei le percep în educația pe care o primesc la școală în legătură cu utilizarea tehnologiei moderne și navigarea pe internet? Dar acasă? 

Copiii reclamă de multe ori lipsa de comunicare între ei și profesori sau părinți legat de aspecte ce țin de tehnologie, aceasta fiind datorată lipsei de încredere a copiilor în adulți și lipsei de informare a adulților cu privire la utilizarea noilor tehnologii. Mai mult decât atât, în sala de clasă sunt folosite într-o mică măsură noile tehnologii în procesul de predare. Anumite noțiuni pot fi înțelese mult mai bine de copii dacă există și o componentă vizuală sau chiar interactivă.  Din păcate, consider că procesul educațional din România nu ține pasul cu dezvoltarea și răspândirea actuală a noilor tehnologii.

Digitaliada: Ora de Net (Sigur.info) este un proiect pe care Salvați Copiii îl implementează din 2008 și este unic în România. Care au fost, în opinia ta, cele mai importante realizări pe care le-ați avut? Cum ați reușit, în mod concret, să asigurați o experiență mai plăcută și mai sigură a copiilor pe internet? 

Proiectul Ora de Net asigură o experiență mai plăcută și mai sigură a copiilor pe internet organizând activități de formare și ateliere pe teme legate de siguranța online, oferind consiliere prin ctrl_AJUTOR copiilor și părinților, precum și o linie de raportare a conținutului ilegal sau dăunător - esc_ABUZ.

Din 2008 și până în prezent, peste 260.000 de copii și 76.000 de părinți și profesori au beneficiat de informare sau consiliere și mai mult de 6.400 de sesizări au fost făcute către liniile specializate. Mai mult decât atât, printre realizările notabile pe care le-am avut se numără:

  • Statutul de membru în rețelele internaționale Insafe și Inhope, cele mai mari coaliții care luptă pentru un internet mai sigur la nivel mondial;
  • Lansarea primului Ghid de siguranță online în mediul școlar din România, asumat de către Ministerul Educației și Cercetării Științifice și distribuit către 5.700 de cadre didactice;
  • Peste 4.000 de tineri și cadre didactice implicați în programul de voluntariat Ora de Net în cei 8 ani de activitate;
  • Colaborarea cu peste 2.000 de instituții de învățământ din România;
  • Organizarea unor școli de vară la care au participat peste 200 de copii din România și alte 11 țări europene, aceștia devenind ambasadori ai siguranței pe internet;
  • Implementarea unei serii de trei proiecte naționale adresate copiilor cu deficiență de auz și de vedere pe teme conexe folosirii noilor tehnologii;
  • Alăturarea mișcării globale No Hate Speech și derularea de proiecte și campanii pe această temă;
  • Pregătire în domeniul protecției copiilor în mediul online oferită pentru 188 de specialiști din cadrul Inspectoratelor Școlare județene, Direcțiilor Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului, Centrelor Județene de Resurse și Asistență Educațională și din cadrul Departamentului de Prevenire al Poliției Române.

Digitaliada: Prin linia de raportare primiți diverse solicitări în legătură cu conținutul ilegal întâlnit pe paginile de web românești. Cum reușiți să asigurați construirea unui internet mai sigur?

Linia de raportare esc_ABUZ a înregistrat, numai în anul 2016, 1.887 de cazuri. În 857 dintre acestea a fost identificat conținut pornografic infantil, 80% fiind conținut găzduit pe servere localizate în România. Lucrăm în colaborare cu Inspectoratul General al Poliției Române, Autoritatea pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție și alte autoritățile competente pentru a îndepărta conținutul ilegal de pe internet.

Digitaliada: Ați publicat Ghidul utilizării în siguranță a Internetului. Un internet mai sigur pentru toți elevii!, un material destinat profesorilor și avizat de Ministerul Educației. Spune-ne te rog cele mai importante aspecte legate de acest ghid și ce părere au avut profesorii care l-au studiat și cărora le-ați prezentat acest material. 

Scopul Ghidului utilizării în siguranță a Internetului este acela de a pune la dispoziția profesorilor și adulților care doresc să lucreze cu copiii și tinerii pe tematica utilizării internetului în siguranță resurse teoretice ușor de înțeles, întărite de aplicații practice care nu necesită utilizarea calculatorului sau tehnologiilor avansate. Profesorii au avut o părere pozitivă despre material, dar în același timp au menționat necesitatea unei variante succinte din puncte de vedere teoretic. Luând în considerare sugestiile lor, am ales să lucrăm în prezent la o variantă digitală, simplificată, a materialului.

Digitaliada: Ai discutat cu profesorii implicați în proiectul Digitaliada în cadrul seminarului din februarie de la Brașov. Fiind profesori care lucrează deja la clasă cu tehnologie modernă și materiale digitale, care a fost percepția ta legată de deschiderea lor față de educarea elevilor, dar și a părinților, privind siguranța în mediul online și risurile utilizării internetului.

M-au bucurat entuziasmul și deschiderea profesorilor implicați în proiectul Digitaliada. Având în vedere experiența pe care aceștia o au în lucrul cu tehnologia și resursele digitale, am simțit că aceștia au înțeles nevoia de a dezvolta în munca lor și o componentă de protecție a copiilor în mediul online. 

Digitaliada: Ai afirmat la seminar că elevii din ziua de azi sunt nativi digitali. Cum putem însă să îi ferim de hărțuire online, de dependență, de furtul de date personale, de grooming(ademenire), de conținutul illegal și dăunător?

Deși copiii de azi sunt nativi digitali, în sensul că aceștia s-au născut într-o lume în care noile tehnologii sunt omniprezente, ei nu au în mod nativ competențe digitale, ci mai degrabă le dobândesc. De aceea, este esențial ca părinții și profesorii să comunice deschis cu cei mici, să-i informeze cu privire la riscuri și beneficii și nu în ultimul rând să-i privească pe aceștia ca participanți activi la propria lor educație și dezvoltare. Pentru mai multe sfaturi despre aceste aspecte ne pot contacta pe www.oradenet.ro

Digitaliada: Ce este eSafety Label și cum îmbunătățește integrarea ICT în școli?

eSafety Label este o platformă online unde pot fi găsite o serie de instrumente și resurse gratuite care ajută școlile să integreze într-o manieră sigură TIC în școli. Aceasta reprezintă, practic, o modalitate ușoară prin care școlile pot evalua modul în care este abordată tematica siguranței online în infrastructura, politicile și practicile școlii, în comparație cu standardele internaționale și pot găsi resurse pentru a îmbunătăți anumite aspecte. În funcție de abordarea TIC, instituția de învățământ se poate acredita, primind certificări „eSafety Label” la nivelul bronz, argint sau aur.

Digitaliada: Ce părere ai despre introducerea educației digitale în școli și folosirea jocurilor și aplicațiilor educative? 

Având în vedere cererea de profesioniști cu competențe digitale care există în toate sectoarele economiei europene, consider introducerea educației digitale în școli o necesitate.  Transformarea procesului educațional prin introducerea resurselor digitale poate avea foarte multe beneficii și oportunități precum o mai bună motivare a elevilor, creșterea interactivității și a flexibilității, accelerarea dobândirii de competențe etc., însă, pentru ca un astfel de sistem să aibă succes, consider de asemenea că este vitală dezvoltarea unor competențe precum gândirea critică, abilitatea de cercetare și evaluare, colaborarea în rândul elevilor. 

Teodora STOICA - seminarul Digitaliada, 9-11 februarie 2017, Brașov; foto credit: Andrei PAUL

***

Teodora Stoica este expert în siguranța online și utilizarea noilor tehnologii de către copii, lucrând de șase ani la organizația Salvați Copiii în cadrul proiectului european Ora de Net. Pe lângă furnizarea de consiliere și asistență copiilor, tinerilor și părinților în aspecte ce țin de siguranța pe internet, Teodora a fost implicată în implementarea de proiecte educaționale și susținerea de dezbateri, training-uri și conferințe adresate părinților și specialiștilor. Are studii de specialitate în sociologie și este un trainer acreditat. 

Teodora Stoica a fost invitată la seminarul Digitaliada, derulat în perioada 9-11 februarie 2017 la Brașov, pentru a le prezenta profesorilor și directorilor din cele 10 școli Digitaliada metode sigure de utilizare a internetului

Proiectul-pilot Digitaliada este derulat de Fundația Orange în anul școlar 2016/2017.