Fundația Orange

Media


Exemple de bune practici la seminarul Digitaliada

Exemple de bune practici la seminarul Digitaliada

Consiliere, predare simultană, lecții interactive și idei de implicare a elevilor – acestea sunt o parte dintre provocările și soluțiile pe care profesori din programul Digitaliada le-au identificat și pus în practică pe durata pandemiei.

 Seminarul de formare în educația digitală organizat la București, în 3-5 septembrie, a fost un prilej pentru ca aceștia să împărtășească și colegilor exemplele și ideile care au funcționat în școlile lor.  

Cristina Neagu, directoare și profesoară de matematică la Școala Gimnazială Ștefești, din județul Prahova, a povestit colegilor despre soluția adoptată în școală pentru gestionarea perioadei critice a pandemiei prin ajutorul consilierului pentru dezvoltare personală. „Lipsa Consilierului în școli, care să rezolve situațiile 'problemă', este o certitudine și de multe ori ești pus în situația de a rezolva aceste probleme, fără ca cineva să-ți ofere și metodele de care ai nevoie”, a menționat doamna directoare. „De aceea, în timpul pandemiei, am luat decizia să organizez pentru colegii din școală sesiuni de consiliere și dezvoltare personală, care să-i ajute să depășească mai ușor momentele de criză. Dorința noastră cea mai mare, ca profesori, este să-i învățăm pe elevi materia pe care o predăm, să-i ajutăm să înțeleagă și să primească apreciere. Cu toate acestea, constatăm că de cele mai multe ori se întâmplă să nu ne iasă lucrurile așa cum ne dorim.”

Astfel, consilierul Mircea Bălan a stat de vorbă cu profesorii și i-a pregătit pentru a întâmpina mai ușor provocările și dificultățile din această perioadă, păstrând elevii și nevoile lor în centrul atenției: „Dacă aș fi profesor, mai întâi le-aș preda elevilor lecții de motivație și încredere. Cu siguranță mulți vor uita de Plumb, Ion, Testament, dar nu vor uita niciodată cine le-a spus vorbe care le-au ridicat moralul măcar pentru câteva momente. I-aș învăța să fie oameni încrezători, pentru că nu este suficient să ajungi doctor, polițist, avocat sau judecător, dacă sufletul tău e invadat de confuzie și amărăciune. Le-aș spune că meseria cea mai grea este fericirea, iar ca să ajungi la ea trebuie să fii în primul rând un om bun”, este mesajul pe care consilierul l-a lăsat profesorilor de la Ștefești. 

Școala Gimnazială Oporelu, din județul Olt, s-a confruntat cu problema regimului simultan, în care elevii de clasa a V-a și a VI-a își desfășoară activitatea îmrepună, inclusiv la orele de matematică. Adriana-Nicoleta Popa, profesoara de matematică și informatică/TIC a vorbit despre acest obstacol care i-a făcut dificilă atingerea scopului de a forma competențele cerute de programa școlară. „În timpul programului online orele s-au desfășurat pe Zoom, dar pentru a putea evalua una dintre clase în timp ce predam la cealaltă clasă, am folosit aplicația Quizziz, cu care elevii erau obișnuiți de la școală, precum și testele create de colegi pe platforma Digitaliada. De asemenea, lecțiile de platformă au fost un real ajutor, prin structura succintă și la obiect, cu feedback imediat atât pentru mine cât și pentru elev, care sub îndrumarea mea putea consulta partea teoretică a fiecărei lecții oricând”, a povestit doamna profesoară despre modul în care și-a desfășurat orele online cu două clase simultan.

Activitatea față în față, a adus aceleași provocări în privința timpului alocat fiecărei clase, astfel încât beneficiile proiectului Digitaliada – tabletele și aplicațiile instalate – au fost de un real suport. „În timp ce o clasă primea informații noi, ceilalți lucrau pe tabletă, bineînțeles supravegheați, îndrumați și ajutați de mine. În concluzie, pot să spun că am fost o școală norocoasă pentru că am avut la îndemână atâtea pârghii pentru a ne desfășura activitatea cât mai calitativ posibil în această perioadă complicată.”

Magdalena Baciu-Iacob, inspector școlar pentru istorie și fostă directoare a Școlii Gimnaziale „George Coșbuc”, din 23 August, județul Constanța, a prezentat un model de plan de lecție de istorie pentru clasa a VII-a conceput în întregime într-un mod dinamic și interactiv, aplicabil atât în clasă, cât și în scenariul online. Exemplul de lecție include etape de recapitulare, predare, consolidare a cunoștințelor prin aplicații online de testare, dar și sugestii de brainstorming și activități de grup sau individuale.

De la Școala Gimnazială Nr. 1 din Roata de Jos, județul Giurgiu, am aflat despre inițiativele profesorilor pentru a-i motiva pe elevi să rămână implicați și apropiați de școală, chiar și în momentele în care orele se desfășurau la distanță. Ana Maria Stemate, profesoară de matematică și informatică/TIC, a povestit despre Matei Dragoș, elevul premiat în concursul #Digitaliada din 2020, la categoria Elevi 14-17 ani pentru site-ul realizat pentru elevii din școala sa.

„În perioada școlii online, lipsa de motivație a elevilor noștri și adaptarea dificilă la noile moduri de organizarea a procesului educativ au reprezentat o parte din greutățile întâmpinate. Ca soluție la neparticiparea activă a elevilor în cadrul orelor i-am implicat pe aceștia în implementarea site-ului elevilor Școlii Gimnaziale Nr.1 Roata de Jos. Realizarea acestui site a demarat în anul 2019, iar Matei Dragoș a coordonat echipa de elevi care a și câștigat. Munca primei echipe care a avut ideea site-ului și a făcut primul pas în realizarea lui a fost dusă mai departe cu succes și de următorii elevi, în anul școlar trecut”, a spus cu mândrie doamna profesoară.

Site-ul conține o colecție de aplicații educative realizate de elevi, prezentări ale activităților educative extrașcolare desfășurate în școală și alte informații pe care copiii le consideră utile și interesante. Toate aplicațiile publicate au fost verificate inițial de cadrele didactice pentru a fi corecte din punct de vedere științific, lucru care a contribuit și la îmbunătățirea comunicării și colaborării dintre profesorii și elevii implicați.

Simona Grigoraș, profesoară de matematică și informatică/TIC, a prezentat experiența proiectului Digitaliada în Școala Gimnazială „Ionel Miron” din Ivănești, județul Vaslui. De asemenea, a scos în evidență modul în care elevii au oferit o mână de ajutor profesorilor în perioada pandemiei, ajutându-i pe o parte dintre aceștia să se familiarizeze mai ușor cu aplicațiile folosite la orele online. Un alt exemplu recomandat de doamna profesoară a fost utilizarea Openboard și a tabletei grafice în predarea matematicii la distanță.

***

Acestea sunt o parte dintre ideile împărtășite în cadrul seminarului Digitaliada care pot fi o sursă de inspirație și pentru alte cadre didactice, mai ales la începutul unui nou an școlar.